Eskariryhmässämme kysyttiin jokaiselta lapselta, miten hän haluaisi että eskarissa liikuttaisiin vuoden aikana, minkälaista liikuntaa hän toivoisi ja minkä liikunnallisen taidon hän haluaisi oppia. Vastauksista koottiin "mind map" -ajatuskartta- jossa toiveet ja ideat kirjattiin kupliin. Sitä mukaa kun toiveita toteutetaan, väritetään kyseinen ajatuskupla. Tavoitteena on, että eskarin loppuessa jokainen kupla on saanut väriä pintaan, eli jokaisen toive on toteutettu.

Lapsia kannustetaan esittämään omia toiveita, ehdotuksia ja ideoita pitkin vuotta. Sykettä sydämeen-tuokioille kysytään usein lapsilta ehdotuksia ja ajoittain lapset innostuvat keksimään aivan uusia hippa- ym. leikkejä.

Lapsia pyydetään usein myös arvioimaan liikuntahetkiä. Usein arvio pyydetään sanallisesti; Mistä pidit? Mistä et pitänyt? Mikä tuntui vaikealta? Mikä helpolta? Opitko jotain uutta? Joskus arvion saa antaa esim. nostamalla mielipidettä kuvaavan kortin; vihreän hymynaaman, keltaisen mietteliään naaman tai punaisen mutrusuun.

2 + 5 = Ratkaise tämä pieni laskutehtävä ja anna vastaus. Esim. 1+3, anna 4.

Jokaisella lapsella tulee olla päivittäinen mahdollisuus liikkumiseen ja liikkumisen iloon

Valtakunnallisen Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman tavoitteena on, että jokaisella lapsella on päivittäin mahdollisuus liikkumiseen ja liikkumisen iloon. Ohjelma on rakennettu yhteistyössä laajan asiantuntijaverkoston kanssa.

Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelma on yksi valtakunnallisista liikunnan edistämisohjelmista eli Liikkuvat-ohjelmista. Ohjelmien avulla edistetään liikunnallista elämäntapaa eri ikä- ja väestöryhmissä.

Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman strategisesta johtamisesta vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus. Ohjelmaa koordinoi Likes Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.

Copyright 2018 © LIKES. All Rights Reserved
FIN | SWE