Fyysinen aktiivisuus on edellytys lasten normaalille kasvulle ja kehitykselle. Se tukee lasten yleisiä oppimisen edellytyksiä vaikuttamalla myönteisesti kognitiivisiin prosesseihin, kuten vireystilaan, tarkkaavaisuuteen, keskittymiskykyyn, havaitsemiseen ja muistamiseen.

Lapsella on tarve ja oikeus liikkua joka päivä. Lapsen päivittäisen vähintään kolmen tunnin fyysisen aktiivisuuden suositus koostuu kuormittavuudeltaan monipuolisesta liikkumisesta: kevyestä liikunnasta ja reippaasta ulkoilusta sekä erittäin vauhdikkaasta fyysisestä aktiivisuudesta. Tavoitteena Ilo kasvaa liikkuen -ohjelmassa on, että varhaiskasvatus mahdollistaa lapsen liikkumisen vähintään kaksi tuntia päivässä, joka kattaa noin 2/3 fyysisen aktiivisuuden suosituksista.

Miten tavoitteisiin päästään?

  • Huolehtikaa, että lasten päivittäinen ulkoileminen on toiminnallista.
  • Välttäkää toimintoja, joissa lapsilta edellytetään pitkiä paikallaanolojaksoja. Ohjatkaa lapsille liikunnallisia sääntöleikkejä – ainakin ulkona.
  • Huomioikaa erityisesti vähän liikkuvat lapset ja innostakaa heitä fyysisesti aktiivisiin leikkeihin. 

Jaa oma ideasi

Sisätiloissa tapahtuva pedagoginen toiminta on muuttunut toiminnallisemmaksi ja pitkiä paikallaanolojaksoja välttäväksi.  Esimerkiksi isompien ryhmässä on aamupiirissä tehty säännöllisesti etunojapunnerruksia, kyykkyhaastetta ja vatsalihashaastetta.  Toiminnan suunnitellussa pyritään huomioimaan, että liikkumista on sopivasti pitkin päivää. Esimerkiksi lauluhetkillä on enemmän liikuntalaululeikkejä. Myös siirtymätilanteet on pyritty huomioimaan niin, ettei lapsille tule pitkiä odotteluja.

Perjantaisin  on ulkoleikkipäivä, jonka ryhmät suunnittelevat vuorotellen ja opettavat sen toisille. Lisäksi pihojen välillä olevat portit ovat auki, jolloin lapsilla on mahdollisuus kulkea pihoilta toisille.

Olemme hankkineet myös potkupyöriä pihoille lisää , löytyy ainakin 8 kpl

 

Sankaritähdet -projektin tavoitteena oli saada lapset liikkumaan päivässä enemmän sekä päiväkodissa että kotona. Osallistimme vanhemmat osallistumaan projektiin yhdessä oman lapsen kanssa.

Tähtiä sai sekä päiväkodissa että kotona, kun liikkui. Päiväkodissa sovitut tähti-liikkumiset vaihtelivat lapsiryhmästä (ja lapsien iästä), mutta jokaisella ryhmällä oli oma sovittu tapa, josta tähtiä sai kerättyä. Koteihin jaettiin jokaiselle lapselle TÄHTI-passi, jossa oli ohjeistettuna eri paikat (puisto, kenttä, kotipiha, metsä) ja erilaisia liikkumistehtäviä. Aina liikkuessaan lapsi sai värittää tähden omasta passista.

Jokainen ryhmä kokosi kaikista tähdistä oman tähtitaivaan, jonne laitettiin yhtä paljon tähtiä kuin passeissa oli lisäten toki tähdet, jotka kerättiin päiväkotipäivän aikana.

Lopussa järjestimme koko päiväkodin SANKARITÄHTI-juhlat, jonne lapset saivat pukeutua sankariksi - juuri sellaiseksi, kuin jokainen itse näkee sankarin. Keräsimme kaikki tähtitaivaat yhdelle ja samalle seinälle, ja ihailimme, kuinka paljon olimmekaan ehtineet liikkua!

Valkean ruusun päiväkodissa olemme pohtineet miten pienetkin asiat vaikuttavat suuresti ja ne on hyvä muistutella mieleen:

- Lapsi nousee kesken tekemisen hakemaan sivupöydältä esim. liiman ja sakset

- Samaten myös ruokailussa maito/leipä noustaan hakemaan

- Liikuntavälineet esim. temppuradan jälkeen lapset keräävät takaisin paikoilleen

- Ulkona lapset harjaavat pihaa, haravoivat, tekevät lumitöitä

- Kierrätykseen menevät kuten pahvit, peltitölkit ja lasit kannetaan ja viedään yhdessä lasten kanssa

- Lattioiden siivouksen jälkeen lapset laskevat tuolit

Hienoja asioita oli nuo kaikki :)

Arjen toiminnassa meillä:

Mm. alle 3 v ryhmässä: Ruokailusta ei siirrytä heti sänkyihin, vaan silloin pidetään toiminnallinen hetki yhdessä kaikkien kanssa: liikuntaleikkejä, lauluja yms. Sen jälkeen pienimmät menevät sänkyihin. Isommat pienet jäävät vielä satuhetkelle, jonka jälkeen vasta sänkyyn.

Nukkarissa on kaappisängyt ja kaikissa ei nukuta. Kun kaapit pysyy kiinni niiden eteen on tehty liikuntaratoja, liukumäki, on teltta, autoratoja yms.

Koko talossa on vain yksi nukkari ja perheiden kanssa mietitään yhdessä tarviiko lapsi päiväunet. Ja kun on yksi nukkari, niin muihin ryhmätiloihin on saanut suunnitella toimintoja laajemmin. Esim. yhteen ryhmätilaan tehtiin jumppis, jota kaikki saavat käyttää ja toisessa on ateljee kaikkien käytössä. Ja kun vain yhdessä ryhmätilassa on nukkari, niin lapset saavat vapaammin leikkiä ja touhuta ja pitää meteliäkin.

Teemme kaikki metsäretkiä viikottain. Se takaa, että kaikki lapset saavat riittävästi liikettä ja pururadalla pääsee jokainen juoksemaan oman vauhdin mukaan. Kun kysyimme lapsilta minne voisimme tehdä metsälenkin seuraavaksi, niin yksi lapsista piirsi oman kartan retkipäiväksi. Tästä läti koko vuoden kestänyt idea. Jokainen lapsi piirtää vuorollaan kartan metsälenkille. Myös vanhemmat ovat osallistuneet karttojen tekoon. Karttoihin lapsi on piirtänyt ja vanhemmat kirjoittaneet retken ohjelmaa ja tärkeitä paikkoja.

Retkien myötä olemme laulaneet kalliolla, etsineet aarteita, halanneet ystävänkiveä, seikkailleet monilla mielenkiintoisilla metsäpoluilla. Monet lapset ovat vieneet kartan avulla meidät tutustumaan omaan kotipihaan. Parhaimmillaan olemme kävelleet aikuisten aktiivisuusrannekkeen mittauksen mukaan jopa 8000 askelta.

Karttaretket ovat tuoneet viikottaisiin retkiin monipuolisuutta ja lasten osallisuus pääsee hyvin mukaan kun jokainen vuorollaan saa piirtää ja suunnitella oman retken. Vuoden aikana on tehty jo monta karttaa, innokkaimmat jopa neljä kertaa.

Lapset pääsevät ideoimaan, toteuttamaan ja ohjaamaan erilaisia liikuntatuokioita, mm. aamutuokiot täyttyvät usein lasten ideoimista "taukojumpista".

Päiväkodille on hankittu mm. uusia "menopelejä", potkupyöriä, päältä ajettavia rekkoja, riksa yms. jotka ovatkin kovassa käytössä päiväkodin piha-alueella.

Päiväkodin koko piha on kaikkien lasten käytössä omien taitojen mukaisesti.

Hyödynnämme enenevissä määrin päiväkodin lähialueita liikkumiseen ja tutkimiseen, esim. lähimetsää, -leikkipuistoja sekä -liikuntapaikkoja.

Lasten annetaan juosta sisälläkin turvallisuuden sallimissa rajoissa. 

Siirtymätilanteissa käytetään lasten itse keksimiä tapoja liikkua, esim. pomppien kuin jänis, karhukävely jne. Liikuntalaululeikkejä käytetään enemmän eri tilanteissa.

Aamupiirihetkiä on vaihtelevasti eri ryhmissä. Silloin kun niitä on, niihin otetaan mukaan aina jotain liikunnallista. Esim. Viikonpäivä jumppa. (maanantaina mahat maahan, tiistaina tehdään tasahyppyjä..)

Metsäretkillä lapset liikkuvat epätasaisella alustalla ja motoriikka kehittyy huimasti. Alkusyksystä pienimmät lapset vielä monesti kompastuvat puun juuriin ja kiviin, mutta vuoden mittaan taidot karttuu ja keväällä metsässä jo juostaan kaatumatta.

Käyttöön otettu liikuntaleikkivinkkipussit, jotka ovat säännöllisesti, noin kerran viikossa käytössä. Pussi säilytetään ulkoleluvarastossa ja sieltä napataan aina yksi kortti, jonka liikunnallinen leikki toteutetaan joko ulos mentäessä tai ulkoa sisälle lähtiessä. Leikkeinä esim. maa-meri-laiva, karhu nukkuu tai peili.

Päiväkotimme piha-alue on kaikkien lasten käytössä omien taitojen mukaisesti. Esim. isoon liukumäkeen saa mennä kaiken ikäiset, jos itse sinne pääsevät.

Jokaisessa ryhmässä on käytössä viikon/ kuukauden liike. Liike tukee kuluvan viikon/kuukauden harjoiteltavaa taitoa. Liikkeen kuva on nähtävillä lapsille, vanhemille ja ryhmän henkilökunnalle. Viikon/ kuukauden liikettä käytetään esim. siirtymätilanteissa ja lastenkokouksissa.

Jokainen ryhmä tekee viikottain metsäretken pienryhminä tai koko ryhmän kanssa, pysyvä käytäntö.

Metsäretkillä liikunnallisia leikkejä, liikuntataitojen harjoittelua seikkailun tai erilaisten tehtävien avulla

ikä- ja kehitystaso huomioiden.

 

Lapset osallistuvat pihan siivoukseen harjaten hiekkaa ja lehtiä, kitkemällä kasvia, käräämällä multaa. Puutarhassa jokaisella ryhmällä oma kasvulava, jota ryhmän lapset hoitavat yhdessä kitkemisen, kasvattamisen, kastelun yms. Pidämme syksyllä ja keväällä siivoustalkoita lasten kanssa, joilloin sivioamme yhdessä ulkoleikkivarastot ( lapset kantavat lelulaatitkot varastosta, lajitteltvat leluja ja harjaavat hiekkaa pois pihasta).

Lapset liikkuvat käytävillä eri liikuntataitoja harjoittaen esim. ruokailuun mentäessä. Lepohuoneet liikunnallisissa leikeissä ja toiminnoissa, tila mahdollisimman avara mahdollistaen tanssileikit, palloleikit ja liikuntaleikkien harjoittamisen. Liikuntavälineitä ryhmissä, ryhmien päivittäisessä käytössä. Käytävillä mahdollistettu liikkuminen keppihevosilla, juoksuharjoitukset, lennokkileikit, hyppyleikit.

Istumista sisältäviin hetkiin on lisätty liikuntaa, esimerkiksi esiopetuksessa taukoliikuntaa eskaritehtävien välissä, ja muissa ryhmissä aamupiirin yhteydessä pieni jumppahetki pari kertaa viikossa. Ennen ruokailua eskarilaiset leikkivät salissa liikuntaleikkejä. Myös muut ryhmät ovat pyrkineet lisäämään salin käyttöä.

Siirtymätilanteissa saatetaan hyppiä hyppyruudukon poikki, ryömiä tunnelia tai liikkua kuten jokin (lasten valitsema) eläin. Myös ulkoa sisälle tullessa liikutaan eri tavoin (eläimet, marssien, varpaillaan tai esim. Kapteeni käskee- leikin kanssa.) Osassa ryhmistä otetaan yhteinen liikuntaleikki ulkoilun lopuksi, lasten ideioiden pohjalta. Näitä ovat olleet mm. Susihukka, Kalat verkossa, hippaleikit, Karhu nukkuu...)

Liikunnallisiin leikkeihin luodaan aktiivisesti mahdollisuuksia niin sisällä kuin ulkona pitämällä välineitä lasten saatavilla sekä kannustamalla.

 

Toiminnallisia tehtäviä lisätty. Ennen sisälletuloa temppurata ja näin ollen vähennetään jonottamista. Alle 3-vuotiailla paljon mopoja, isoja kuorma-autoja, kottikärryt ja rattaita sekä sisällä että ulkona. Liikuntavälineet lasten saatavilla.

Päiväkotimme kaikissa ryhmissä toiminta tapahtuu pienryhmissä. Toiminnasta toiseen siirrytään porrastetusti ilman odottelua, siirtymiin on lisätty liikuntaa mm. lattiateippausten (erilaiset vivat ja ruudukot) tai liikunnallisten tehtäväkorttien avulla. Erilaisia liikuntavälineitä on tuotu ryhmätiloihin  ja eteisiin.  Myös sisällä saa juosta (muuallakin kuin salissa) tilanteen mukaan.

Viikko alkaa yhteisillä ulkoleikeillä, joihin osallistuu lapset yli ryhmärajojen. Suunnittelu vastuu on vuorollaan jokaisella kasvattajalla. 

 

Hennalan päiväkodissa fyysistä aktiivisuutta on lisätty mm.;

- Jokaisella ryhmällä on oma salivuoro 1krt/vk, lisäksi iltapäivisin ja aikaisina aamuina on hyödynnetty salia

- Päiväkodissa on oma liikunnan toimintasuunnitelma, jota jokainen ryhmä on sitoutunut noudattamaan

-lattioille on tehty hyppy- ja liikkumisruutuja joka ryhmään

-pyritään että 1 krt/kk on liiviliikuttaja ulkona

-jokainen ryhmä tekee 1krt/vk retkiä lähiympäristöön ja metsään

 

Eskariryhmämme aloittaa päivän ulkoilulla klo 8.30, silloin kun muut ryhmät ovat vielä sisällä. Koko piha on näin yksin eskariryhmän käytössä, mikä mahdollistaa paremmin vauhdikkaatkin leikit eikä keinuihin, potkupyörille, kiipeilytelineisiin tai muihin välineisiin pääse syntymään ruuhkaa. Eskareiden ulkoillessa keskenään on pihalla myös osittain sallivammat säännöt kuin silloin, kun pihassa ulkoilee paljon lapsia/pienempiä lapsia. Eskareiden ulkoillessa on esim. kiipeilytelineen putken päälle kiipeäminen sallittua. (Pihasäännöt ovat sallivia muutenkin, mutta kun lapsia on vähemmän ja he ovat vanhempia, on katsottu että turvallisuusnäkökohdat täyttyvät vieläkin sallivimmilla säännöillä).

Eskareiden ulkoilu alkaa aina "Sykettä sydämeen -tuokiolla". Tällöin leikitään yhdessä jokin sykettä nostattava liikuntaleikki. Vuoden aikana lapset oppivat näin monta vauhdikasta liikunta- ja perinneleikkiä. Keväällä on mukava huomata, miten lapset ovat oppineet liikuntaleikkien lomassa myös sääntöjen noudattamista, yhdessä toimimista, voittamista ja häviämistä ym. ja monella huomaa peruskunnon kohoamisen selkeästi!

Pihaan on tuotu auton ja traktorin renkaita ja niitä hyödyntäen eskarit ideoivat ja rakentavat viikoittain ulkoilun aikana myös toiminnallisia ratoja. Leluvarastosta hyödynnetään leluja ja ne saavat radalla mitä erilaisimpia käyttötarkoituksia. Lapset ovat hyviä ideoimaan ja aikuisen tehtäväksi jää lähinnä mahdollistaminen!

Olemme ottaneet aamupiiriin mukaan liikuntaa, esim jumppaamista.

Jumppa voidaan ottaa joko heti aluksi, tuokion välissä tai lopuksi.

Joku lapsista (esim. aamupiiriapulainen) saa vuorollaan keksiä jumppaliikkeen jota toistetaan sovittu määrä, aikuisen ohjaamat liikkeet, musiikin mukaan liikkuminen, aamupiiristä siirrytään vessaan esim pomppimalla

 

Päiväkodissamme tarjoamme jokaiselle lapsille päivittäin mahdollisuuden kevyeen liikkumiseen, reippaaseen ulkoiluun sekä vauhdikkaaseen liikkumiseen. Päivittäisen liikkumisen lisäksi lapsille annetaan mahdollisuus yksilöllisen tarpeen mukaan riittämään lepoon ja uneen, terveelliseen ruokavalioon sekä rentoutumiseen ja rauhoittumiseen.

 

Jotta lapsille tulisi liikkumista joka päivä vähintään kolme tuntia, vanhempien rooli päiväkodin jälkeen on tärkeää. Päiväkodissamme jokainen ryhmä lisäsi info/vinkki julisteen seinälleen, missä kerrotaan vanhemmille, miten he voivat kotona tukea lapsensa liikkumista, jotta tavoitteeseen päästään.

 

Totesimme päiväkotimme henkilökunnan kanssa jokaisen ryhmän liikkumismahdollisuudet tarpeellisiksi. Ryhmillä on niin sisällä kuin ulkonakin ohjattua liikuntaa, joten tällä pystymme huomioimaan myös vähän liikkuvat lapset. Ainoa pitkä paikallaan oloaika on ruokailuhetki, muihin tuokioihin on sisällytetty liikkumista.

 

Ulkoiluissa liikunta välineet ovat hyvin esillä, ja lasten on mahdollisuus itse valita haluamansa. Ulkoilusäännöt olemme tehneet sallivaan muotoon, jotta mahdollisimman vähän rajoittaisimme lasten liikkumista muuten kuin turvallisuussyistä. Sisäliikuntavälineitä lapset eivät saa itse otettua käyttöön, joten tähän päätimme henkilökunnan kanssa panostaa. Jokainen ryhmä tuo omiin tiloihinsa liikuntavälineitä, joita lapset voivat valita leikkeihinsä. Päiväkotimme liikuntavälineiden lisäksi noin kerran vuodessa päiväkotimme saa käyttöön Porin kaupungin liikuntavälinepussin, missä on mm. erilaisia tasapainolautoja ja mahdollisuus tehdä itse oma tasapainorata.

Työyksikössä olemme keskustelleet lasten liikunnan määrästä sekä sen merkityksestä ja tiedostamme asian toimintaa suunnitellessa. Koemme myös tärkeäksi keskustella asiasta perheiden kanssa esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluissa, koska kaikki kolme tuntia ei voi toteutua varhaiskasvatuspäivän aikana. Jokainen ryhmä sitoutui lisäämään liikettä ja vähentämään pitkiä paikallaanolohetkiä varhaiskasvatuspäivän aikana. Esimerkiksi lisäämällä toiminnallisuutta pitkin päivää, sallimalla reippaamman liikkumisen myös sisätiloissa, tarjoamalla liikuntavälineet lasten saataville sekä hyödyntämällä erilaisia lattiateippauksia.

Päiväkodissamme Eskariryhmä lähtee ulos joka päivä klo 8:30 ja aloittaa toiminnallisen aamupiirinsä. (kestää n. 30min jolloin pihan on vain heidän käytössään) Piiri sisältää monipuolisia liikuntaleikkejä, kehonhahmotusta ja eskari taitoja. 

Perjantaisin talossamme ulkoilaan pelkillä liikuntavälineillä.

Monissa ryhmissä on käytössä myös päiväpiiriin viikon liike. Joka viikko opetellaan uusi liikuntataito.

Jokaisella ryhmällä löytyy oma salivuoro.

Liikunta tapahtumia joihin perheet saavat osallistua järjestetään päiväkodissa 2-4 vuodessa.

Talosta löytyy paljon erilaisia liikuntaleikki kortteja, joita kaikki saavat käyttää ja poimia niistä ideoita.

Aamupiireihin lisää liikunnallisa leikkejä ja loruja

Kesis team;issä  on seitsemän hoitajaa ja 28 lasta. Meillä oli valokuvaus yhden hoitajan kotona. Pieni askeleemme on yhteistyö ja yhdessä liikkuminen. Kuvauksian jälkeen pistimme pystyyn diskon. Lapset 1 -5 olivat innolla mukana. Diskopallon pyöriessä kokeilimme robottitanssia,lanteen pyöritystä ja kaikki liikkuivat innolla. Liikkeitä oli moneen lähtöön ja ideoita kokeiltiin yhdessä. Liikunnan riemun oli käsin kosketeltavaa.

Vauhti virkistää: 

-eteisessä/käytävässä saa juosta 

-ulkona liikuntaleikkejä 

-keskiviikkoisin leluton ulkoilu, ulkoilussa välineitä, jotka lisäävät liikuntaa 

-pienten ryhmässä aamupala, lounas, välipala laitetaan lapsille valmiiksi, jonka aikana lapset saavat leikkiä/liikkua. 

-3-5v ryhmän lapset jumppasalissa liikkumassa, kun aikuinen kattaa/valmistelee välipalaa, ei odottelua jonossa tai ruokapöydässä istumista. 

-monska käytössä joka ryhmällä sille sovitulla päivällä 

-ulkoilut aamu sekä iltapäivisin 

-siirtymätilanne liikunta 

-vapaan leikin aikana tapahtuva liike 

-juoksu/kävelylenkit 

-eskarissa lepohetken jälkeen ulkoilu 

-ulkoilusta porrastetusti välipalalle 

-aamupalan ja välipalan syötyä saa lähteä heti pöydästä pois muihin hommiin 

 

Karhukalliolla varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten osa-alue ”Vauhti virkistää - vähintään kolme tuntia liikkumista joka päivä otettiin kehittämiskohteeksi syksyllä 2019. Suositeltu kolme tuntia fyysistä aktiivisuutta pitää sisällään rauhalliset arjen touhut, reippaan ulkoilun ja kevyen liikunnan sekä vauhdikkaan fyysisen aktiivisuuden. Halusimme perehtyä tarkemmin vauhdikkaaseen, sykettä nostattavaan liikkumiseen. Kerroimme myös vanhemmille tästä kehittämisen alla olevasta asiasta ja sen tärkeydestä.

Ryhmät työstivät tätä osa-aluetta havainnoimalla sykettä nostattavan liikunnan määrää ja tapoja koko syksyn. Syksyn liikunnan seurantaviikon (viikko, jolloin kirjataan ylös lasten omaehtoinen ja ohjattu liikunta sisältöineen ja aikoineen) kaavakkeeseen lisättiin myös kohdat, johon merkittiin havaintoja omaehtoisesta ja ohjatusta liikkumisesta hengästyttävällä ja sykettä nostattavalla tasolla.

Syksyn lopulla koottiin yhteen ryhmien erilaiset tavat siitä, miten heillä oli nostettu vauhdikkaan fyysisen aktiivisuuden osuutta päivän aikana.

Esimerkkejä siitä, miten Karhukalliolla lisättiin vauhdikasta fyysistä aktiivisuutta:

  • pihaspurtteja, rekkarallia, liikunnalliset aamukokoontumiset, vauhdikkaat laululeikit, pöllöleikki,  juoksutukset…
  • jalkapalloa, parkouria, hippaleikit, ohjattua aktiivista liikuntaa myös metsässä, musiikki- ja tanssiliikuntaa…
  • vauhdikasta menoa ei kielletty sisällä vaan mikäli se ei sopinut hetkeen (esim. juoksu) niin se vaihdettiin esimerkiksi hyppelyksi

Vauhdikkaan syksyn lopuksi pyhitimme joulukuun rentoutumiseen ja rauhoittumiseen. Keskityimme satuhierontaan ja kerroimme myös kaikille vanhemmille satuhieronnasta ja sen hyödyistä.

Kevätkaudella 2020 aktiivinen liikuttaminen ja sen kehittäminen jatkuu koko talossa mm. viikottain vaihtuvilla liikuntavinkeillä (pelit ja leikit ulkona)

Leikki, jossa leikinjohtaja pyytää lapsia tuomaan itselleen mitä tahansa ulkona/sisällä on. Pyydettävät asiat voivat olla etukäteen valittuja esim. erilasia leluja vaikkapa vanteen sisällä tai ulkona sovitulta alueelta etsittäviä luonnon materiaaleja, esim. "Tuo minulle havunneulanen!"

Lapset voivat olla yhdessä jonossa, jolloin jonon ensimmäinen hakee pyydetyn asian tai lapset voidaan laittaa jonoihin joukkueina, jos haluaa kilpailla kuka ehtii hakea pyydetyn asian ensimmäisenä.

Ulkona (tai sisällä hieman muokaten) tutkitaan laminoituja värikortteja ja etsitään ympäristöstä samanvärisiä luonnonmateriaaleja.

Heinikonkadun päiväkoti, Turku

  • Lapsille pyritään tarjoamaan toiminnallisempia aamupiirejä, sekä päiväpiirejä. Pyritään välttämään turhaa paikallaan oloa. 
  • Yhtenä vapaan leikin vaihtoehtona on myös liikuntavälineiden valinta. 
  • Jakotilasta on tehty ns. jumppahuone, jossa patjoja ja välineitä lasten saatavilla. Seinillä asentokuvia, joita lapset voivat tehdä. 
  • Odottelu ja jonotustilanteisiin esim. eteiseen ja käytäville tuotu hernepusseja ja pieniä pehmopalloja joita voivat heitellä. 
  • Lattiaan teipattu hyppelyruudukko.
  • Trampoliini ryhmätiloissa.
  • Liikuntavälinevarastosta otettu välineitä ryhmätiloihin, jotta niiden saatavuus ja käyttö olisi helpompaa. 
  • Leluton ulkoilu kerran viikossa, jolloin tarjolla vain liikuntavälineitä sekä keinut otettu pois käytöstä, jotta saadaan myös keinualue käyttöön esim. sählykentäksi.
  • Ulkoiluissa myös liikuntavälineet lasten saatavilla.
  • Ulkoilusta lähdettäessä sisälle ja siinä vuoroaan odotellessa, yksi lapsi vuorollaan näyttää jonkin liikkeen, ja muut tekevät perässä. 
  • Karhu nukkuu leikki ja muut perinneleikit sisälle lähdön yhteydessä. 
  • Liikuntarata tehty jollekin päiväkodin pihallle, jonka kaikki ryhmät  käyvät vuorollaan kiertämässä. 
  • 1-2 kertaa vuodessa perheille yhteinen pihaseikkailu tai toiminnallinen; esim. joulu- tai kevätjuhla. 

Päiväkodissamme on käytössä liikuntakassit. Kassit ovat teemoittain ja sisältävät teeman mukaista liikuntavälinettä. Kasseja on kolme. Teemoina on: sirkus, tasapaino ja pallo/mailapelit. Yksi kassi on jokaisessa ryhmässä aina kuukauden, jonka jälkeen tehdään vaihto. Yhdessä ryhmässä kassi on yhtenä valintana leikinvalintataulussa, joten sen saa aina käyttöönsä vapaan leikin aikana.

Päiväkodin henkilökunta halusi muuttaa ulkoleikkisäännöt positiivisiksi ja väljemmiksi. Vältämme liikkumisen kieltämistä, haluamme kannustaa ja kehua ja mahdollistaa mahdollisimman paljon liikettä näillä säännöillä. Mutkapolun päiväkodin pihasäännöt: Olemme sopineet, että meidän pihasääntömme ovat aikuisten sovittavissa ja muunneltavissa. Aikuiset miettivät ja harkitsevat päivittäin, mitä pihalla voi tehdä lapsen kyvyt, ikä ja sää huomioiden. Aikuisella on pihalla aktiivinen rooli lasten liikuttajana, leikkien mahdollistajana ja turvallisuuden varmistajana.

Lisäsimme metsäretkiä ,johon yhdistimme Metsämörri toimintaa.Lapset saavat metsässä rakennella majoja ,kiipellä , juosta ja liikkua mielin määrin.Päiväkotimme läheisyydessä on myös peltoja joissa käymme liikkumassa.

 

Sisällä kunnellaan paljon musiikkia ja tanssitaan roolivaatteissa, potkumopot ja pomppupallot , patjat ja viltit, käytössä  joka päivä, lapset voivat tehdä omia temppuratoja, pallot koko ajan lasten saatavilla. Ulkona voi kiipeillä puissa, pyöräillä, autonrenkaita käytetään eri tavoin esim. pujottelurata. Terassain reunalla saa kiipeillä, terassin rapuilla voi kiivetä ja terassilla saa juosta (päästä päähän)

Toukolan päiväkodissa haluttiin lisätä liikuntaa ja toiminnallisia tuokioita ulos. Keräsimme eri liikuntaleikkejä ja vinkkejä laminoiduille liikuntakorteille. Ulkoväline varastoon kerättiin liikuntamateriaaleja liikuntalaatikkoihin. Tarkoituksena olisi lisätä lasten ohjattuja leikki-/ liikuntahetkiä ulkoiluun. Halusimme kehittää lasten yhdessä liikkumista ohjatuilla hetkillä, kun huomasimme että lapset usein ajautuivat tiettyihin leikkeihin ulkona. Tarkoituksena olisi lisätä liikuntaa päiväkodin pihassa ja talon muiden ryhmien yhteisöllisyyttä. Kaikki materiaali on koko talon saatavilla ja käytettävissä.  

Avoimen varhaiskasvatuksen toiminnassa lasten ja perheiden liikkumista ja sen edistämistä on mahdollistettu viikottain toistuvalla reppuretkipäivällä, jolloin olemme retkeilleet perheiden kanssa mm. lähimetsään, leikkipuistoon, luontopolulle, hevostallille tai lasten ja perheiden toivekohteeseen. Kuukausittain meillä on ollut sovittu reppuretkipäivä läheisen päiväkodin liikuntasaliin. Perheiden osallisuutta kohteiden suunnitteluun olemme lisänneet mm. syksyisen osallisuustorin avulla. Reppuretkikohdeideoita on kysytty myös meidän facobookin kautta ja toisinaan retkikohde on päätetty kyseisenä aamuna lähtijöiden kesken.

Viikko-ohjelmassamme on myös viikoittain toistunut toiminnallinen perheulkoilu jolloin me varhaiskasvattajina innostamalla, kannustamalla ja mallittamalla mahdollistamme lapsen ja aikuisen yhdessä tekemisen ilon ja liikkumisen. Perheulkoilussa käytämme paljon mm.erilaisia toimintaratoja, tehtäväkortteja, yhteisiä ohjattuja leikkejä, pihasuunnistusta, geokätköilyä ja myös maalausta, ötökkäetsintää, musisointia ja laululeikkejä. 

Toimipisteissämme sisätilat ovat rajalliset, joten liikkumista tukevat ja mahdollistavat toiminnot tapahtuvat meidän toiminnassa pääosin ulkona.  Yhteistyö koulujen ja päivikotien kanssa on kuitenkin mahdollistanut liikuntasalivuorojaksojen toteuttamisen meidän asiakasperheille säännöllisesti syksyisin ja keväisin.

Päiväkotibussi on ollut myös meidän toimintamme käytössä kerran viikossa. Päiväkotibussin kanssa olemme vieneet toimintaamme eri puolille Kouvolaa. Toimintaamme on tuolloin niin ulkona kuin bussin sisällä. Toimintapaikkoina on ollut lähinnä leikkipuistoalueet, joissa olemme toteuttaneet myös erilaisia toimintaratapisteitä ja yhteisiä liikuntaleikkejä. Päiväkotibussikohdetoiveita ja alueellisia tarpeita olemme kartoittaneet myös mm. syksyisen osallisuustorin avulla. 

Monesti välipalalla on tarjolla mandariinia, appelsiinia tai muuta siemenellistä hedelmää. Aterian päätyttyä hauskan liikuntaleikin saa kinkkaamalla sovitun matkan saamansa siemenlukumäärän mukaan, esim. 3 siementä, 3 kertaaa .

- Lasten havainointi kaksi kertaa vuodessa, oravan metsäretki ja 5-vuotiaiden taitorata lomakkeita käyttäen. Toimintaa suunniteltiin jatkossa havainnointien pohjalta.

-Laitoimme huoltajille esille materiaalia liikunnan lisäämisen tueksi.

- Unelmien liikuntapäivä joka kevät koko varhaiskasvatukselle ja esikoululle. Lapsilla mahdollisuus kokeille useita eri lajeja.

- Liikuntajuna- projekti > rappukäytävässä juna, johon lapset saivat vanhempien kanssa lisätä kotona suorittamiaan liikuntasuorituksia, toimintakauden lopuksi osallistuneiden kesken arvottiin liikuntavälineitä

 

 

 

 

Olemme alkaneet kiinnittää ulkoiluihin enemmän huomiota. Osa lapsista viihtyisi pitkään hiekkalaatikolla.  Joka ulkoilussa on joku ohjattu liikuntaleikki/jumppa/lajikokeilu. Ajatuksena on tehdä pihaliikunta lukujärjestys. Vähitellen lapset alkavat leikkiä myös keskenään näitä leikkejä. Ulkoilussa olemme myös luopuneet "turhista" säännöistä. Keinussa saa seistä taitojen mukaan, liukumäkeä voi kiivetä köyden avulla ylös, niinkuin Spiderman (tässä aikuinen varalla vieressä). Meidän pihalla on myös autonrenkaita, niistä lapset keksivät monta hyvää leikkiä.

Karsimme ulkosääntöjä myönteisimmmiksi. Poistimme paljon turhia rajoituksia ja keskitymme siihen, että ulkona liikutaan monipuolisesti ja omien taitojen mukaan. Vain pakollisia rajoituksia, turvallisuudeen takaamiseksi.

Ryhmät tekevät viikottain metsäretkiä sekä jumppasali vuorot viikottain.

Sisätiloihin hankittiin potkupyöriä, polkutraktoreita ja mopoja, joilla lupa liikkua sisällä.

Tilat ovat osittain pienet, mutta kasvattajien tietoisuus liikunnan lisäämisen tärkeydestä ja hyödyistä auttoi muuttamaan toimintatapoja. Isossa salissa on mahdollista liikkua näillä sekä käytävillä. Ja tarvittaesa luodaan enemmän tilaa, että tämäkin liikkuminen on mahdollista.

Päiväkodissamme annetaan runsaasti välineitä ulkona liikkumiseen. Mopot, pyörät, traktorit, temppurata-materiaalit, hyppynarut yms. ovat vapaassa käytössä lapsille. Kasvattajat innostavat pihaleikkeihin. Kannustamme opettelemaan esim. kiipeämistä liukumäkeen (alle 2v). Pihan leikkipisteet tulevat tutuiksi pienestä pitäen. Käymme usein pienillä retkillä lähiympäristössä, kuten leikkipuistoissa. Sisälle tultaessa pienryhmittäin, ulos jäävillä on ohjattu liikuntaleikki. Karhu nukkuu, peili, tervapata yms. ovat suosittuja leikkejä päiväkodissamme. Muissakin siirtymätilanteissa liikumme eri tavoin; hyppimällä, juoksemalla, laukkaamalla yms.

Kylätalon isoon saliin pääsemme 2 aamuna viikossa. Siellä lapset ja kasvattajat liikkuvat aktiivisesti eri liikuntatavoilla. Rakentelemme temppuratoja, satujumppaa, joukkuepelejä yms. Lisäksi jumppaa voi harrastaa päiväkodin omassa salissa. Lapsille on mahdollista omatoiminen liikunta, kuten isot rakentelupalikat ja moporadat. Lapset saavat myös ehdottaa liikunta-ideoita (lapsilähtöisyys).

Halusimme kehittää ryhmätilasta siirtymistä siten, että sen voi tehdä muutenkin kuin kävellen. Teimme ryhmätilasta ruokailutilaan ja wc-tiloille menevät polut käden- ja jalanjäljistä. Helppo, edullinen ja yksinkertaiinen idea, joka on innostanut lapsia liikkumaan muissakin kuin siirtymissä. Malli käden- ja jalankuviin otettiin lapsilta, kuva piirrettiin kartongille ja kiinnitettiin kontaktimuovilla lattiaan.

Veikkolan päiväkodin ryhmissä yhdistetään liikkuminen opeteltaviin asioihin. Etenkin eskarissa ja viisivuotiaiden kanssa tehtäviin "opetustuokioihin" lisätään aina liikettä esim. trampoliinilla hyppäämistä, kuperkeikan tekoa, yhdellä jalalla hyppäämistä. Näin katkaistaan yhtäjaksoinen istuminen ja vahvistetaan opetettavan asian oppimista sekä saadaan toistoja lasten perusliikuntataitojen oppimisen tukemiseksi. Lisäksi syke nousee ja saadaan kartutettua huomaamatta kuormittavan liikunnan osuutta päivässä.

Muutimme perinteistä arkirytmia muutama vuosi sitten. Uuden toimintamallin mukaisesti lapsilla on mahdollisuus ulkoiluun kolme kertaa päivässä hoitopäivän aikana. Ns. kolmas ulkoiluaika toteutuu päivälepo hetken aikaan. Ne jotka eivät tarvitse pitkää lepoa, voivat halutessaan valita ulkoleikit jo ennen välipalaa. Rutiineihin totuttelu vie aikansa, mutta nopeasti lapset tottuvat uuteen. Näin ulkoa ja mahdollisuutta vauhdikkaampaan liikkumiseen on päivän aikana tarjolla monta tuntia.

Karhukalliolla liikutaan...

  • Pidetään huolta, että lapsille tarjotaan monipuolisesti  kuormittavuudeltaan erilaisia liikkumisen muotoja (kevyttä, reipasta ja vauhdikasta) 
  • Lisätty sykettä nostavaa liikkumista varsinkin ulkona (pihapelit, juoksutukset, rekkaralli jne.)
  • Ei turhia sääntöjä- ,myös sisällä saa juosta jos se on turvalllista. Jos ei ole niin voi vaikka hyppiä
  • Sallitaan ääni ja vipellys
  • Sisällä vapaassa käytössä mopot,autot, mahalaudat, pallo jne.
  • Kaikkia arjen tilanteita hyödynnetään liikkumisen lisäämiseen mm. siirtymät
  • Ympäristö on tehty houkuttelevaksi esim. teippauksilla
  • Ulkona käytössä polkupyörät,potkupyörät, pari temppupyörää, kärryjä, isoja rekkoja jne.
  • Aikuinen aktiivisesti ja innostuneesti mukana touhuissa

Metsäeskarin arkeen kuuluu paljon liikuntaa pitkin päivää. Aamulla lähdetään päiväkodilta kohti kota-aluetta, maitokärryjä työntäen. Aamupiirissä jumpataan lasten keksimillä liikkeillä, esim. pöllejä ja puunrunkoa apuna käyttäen. Viikon henkilö-haastattelun yhteydessä kysytään "Viikon liikuntaleikki", jota leikitään joka päivä sillä viikolla. Meillä on monenlaisia oppimisympäristöjä: jyrkkiä mäkiä, pientä ja isompaa metsää, joissa on isoja kiviä, kantoja, kaatuneita puita, polkuja, pururataa, jne. Urheilukenttä on ihan vieressä, samoin frisbeegolfmaasto, uimaranta, hiihto- ja luistelumahdollisuus. Oppiaineita opiskellaan eri paikoissa, joten siirtymiä tulee päivittäin ja toiminnallisuus näkyy oppimisessa. Lisäksi lapset keksivät usein vapaan leikin aikana juttuja, joissa esim. rakennetaan tai pelaillaan jotain. Kodassa ruokailun ja satuhetken ajan ollaan paikoillaan, mutta sitten taas kirmataan ulos leikkimään. Ja meitä eivät erilaiset säätilat lamaannuta: on luisteltu 20 asteen pakkasessa ja etsitty sieniä kaatosateessa. Eskaripäivän päätyttyä kävelemme takaisin päiväkodille puolta painavamman maitokärrylastin kanssa, ja aika usein lapset haluavat työntää kärryjä myös takaisinpäin. Uskoisin, että eskaripäivän aikana lapset saavat  tarpeeksi liikuntaa. Lisäksi olen huomannut, että motorisesti kömpelömpi lapsi kehittyy eskarivuoden aikana huimasti liikuntataidoissa. 

Tupuri-Anjalan päiväkodissa on seitsemän ryhmää sekä avoin leikkikoulu. Lähiympäristö on erittäin laaja ja turvallinen, jossa on paljon metsä- ja puistoalueita. Jokaisessa ryhmässä käydään viikottaisilla metsäretkillä. Melkein jokaisessa ryhmässä myös tehdään "viikon tähden" kotipihavierailuita, jonka jälkeen lapsi saa päättää koko aamupäivän kestävän retkipaikan. Liikkeen lisäämisen lisäksi tavoitteena on, että Tupurin lähiympäristö tulee mahdollisimman tutuksi ennen koulun alkua ja opitaan tuntemaan, missä kaverit asuvat. Meillä on myös Tupurin kartta mukana. 

Lähiympäristöretket ovat lisääntyneet edelleen. Yhdessä päiväkotiryhmässä lähdetään melkein joka aamu-ulkoilun aikana pois päiväkodin pihalta tutkimaan lähiympäristöä, kaikki yhdessä tai oman pienryhmän kanssa. Aamupäivän leikkipaikka usein myös äänestetään lasten kesken. Lapset eivät kulje parijonossa, vaan jokainen saa kävellä tai juosta omaan tahtiin kävelytien reunassa. (Aikuinen antaa ohjeita, mihin saakka saa juosta.).Suojatietä ei kukaan koskaan ylitä yksin. Jos  koko ryhmä retkeilee yhdessä, aikuiset sijoittuvat niin, että ensimmäinen aikuinen juoksee yhdessä nopeampien kanssa ja viimeinen aikuinen kannustaa hitaampia ottamaan myös hieman juoksuaskelia. Lähiympäristöretkillä jokainen lapsi liikkuu sekä myös vauhdikas fyysinen aktiivisuus toteutuu.

Aikuisten asenne on tärkein, lapsen liikunnan mahdollistamisessa. Olemme karsineet kaikki turhat säännöt pois, sisälläkin voi liikkua monipuolisesti. Meillä on ollut  viikon liikuntatehtävä käytössä monessa ryhmässä, jo monen vuoden ajan. Liikuntatehtävä tehdään esimerkiksi alkuviikosta ensin yhdessä tai pienryhmissä, jonka jälkeen lapset saavat tehdä tehtävää kiinnostuksen mukaan viikon tai parin viikon ajan. Jokaisella lapsella on ollut myös seinällä omat kuvalliset liikuntakortit, joihin on saanut kerätä liikuntatehtäväleimoja.

Aluksi teimme perusliikuntataidoista liikuntatehtäväkansion, jotta liikuntatehtävät olisivat mahdollisimman monipuolisia ja kaikkien ryhmien helposti käytettävissä. Joinakin vuosina liikuntatehtävät ovat olleet jokaiselle ryhmälle tavoitekohtaisia,runsaasti toistoja vaativia motorisia perustaitoharjoitteita. Liikuntatehtäviä on voitu tehdä yhdessä montakin kertaa viikon aikana esimerkiksi siirtymätilanteissa tai keskittymistä vaativan toiminnan välissä.

Tänä vuonna ryhmämme tehtävät ovat olleet kahden viikon pituisia ja valikoituivat sellaisiksi, jotka eniten innostivat jumppahetkillä lapsia. Päätavoitteina kuitenkin oli, että liikunnan määrä lisääntyisi sisälläkin ja lapset innostuisivat myös omaehtoisesti liikkumaan. Henkilökohtaiset liikuntakortit ovat auttaneet siihen, että jokainen on halunut kerätä mahdollisimman paljon leimoja. Aikuisen mukana olo liikuntatehtävien suorittamisessa on ollut usealle lapselle motivoinnin kannalta tärkeää. Pienempien lasten kanssa sama liikuntatehtävä vosii olla seinällä pitemmänkin aikaa, jotta innostus monien toistojen jälkeen vähitellen lisääntyisi sekä  onnistuisivat myös tekemään niitä itsenäisesti.

- Liikuntavälineet laatikoihin, laatikot kiertävät ryhmissä
- Liikuntakansio, jossa ideoita lasten liikuttamiseen
- Hyödynnetään siirtymätilanteita esim. erilaisia liikkumisen tapoja
- Omaehtoisen liikunnan lisääminen -> Sali ja liikuntavälineet vapaassa käytössä
- Toiminnallisia aamu-/ruokapiirejä

Jaa oma ideasi

3 + 0 = Ratkaise tämä pieni laskutehtävä ja anna vastaus. Esim. 1+3, anna 4.

Jokaisella lapsella tulee olla päivittäinen mahdollisuus liikkumiseen ja liikkumisen iloon

Valtakunnallisen Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman tavoitteena on, että jokaisella lapsella on päivittäin mahdollisuus liikkumiseen ja liikkumisen iloon. Ohjelma on rakennettu yhteistyössä laajan asiantuntijaverkoston kanssa.

Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelma on yksi valtakunnallisista liikunnan edistämisohjelmista eli Liikkuvat-ohjelmista. Ohjelmien avulla edistetään liikunnallista elämäntapaa eri ikä- ja väestöryhmissä.

Copyright 2018 © LIKES. All Rights Reserved
FIN | SWE